Algemene verkoopsvoorwaarden bij SolarBoost
Artikel 1 – Toepassing van de algemene voorwaarden.
Alle contracten van SolarBoost worden uitsluitend beheerst door deze algemene voorwaarden. Geen enkele clausule van de klant kan de werking van deze algemene voorwaarden aantasten, behalve bij uitdrukkelijke aanvaarding door SolarBoost.
Deze algemene verkoopsvoorwaarden (AV) regelen, samen met het contract, de relatie tussen SolarBoost en haar klanten voor alle transacties in het kader van renovatiediensten aan gebouwen, waaronder gevelisolatie en -afwerking, dakrenovatie en -isolatie, installatie van fotovoltaïsche panelen, thuisbatterijen, warmtepompen en andere bouw- of renovatiewerken.
Artikel 2 – Aanvaarding van een bestelling.
De ondertekening door de klant van de door SolarBoost opgestelde offerte of van een bestelbon verbindt de partijen contractueel. Indien het contract echter een installatie inhoudt, komt het contract pas tot stand na aanvaarding van de bestelling door SolarBoost na een technische plaatsbezoek ter plaatse.
Artikel 3 – Prijs.
De vermelde prijzen zijn steeds excl. btw, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven. De prijs van elke bestelling moet in euro worden betaald op de maatschappelijke zetel van SolarBoost. De op de website of in catalogi vermelde prijzen kunnen te allen tijde en zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Artikel 4 – Betaling.
Facturen zijn contant betaalbaar, zonder korting. Facturen worden geldig verzonden naar het door de klant opgegeven adres; het is aan de klant om SolarBoost elke adreswijziging te melden. Elke betwisting van een factuur moet per aangetekende zending aan SolarBoost worden bezorgd binnen 10 dagen na ontvangst van de factuur. Bij laattijdige betaling worden onbetaalde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een vertragingsinterest van 10% per maand en met een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van € 75.
Betalingsmodaliteiten:
Voorschot: Na ondertekening van het contract wordt een voorschotfactuur van 40% van de totale prijs aan de klant gestuurd, betaalbaar binnen 5 werkdagen, tenzij anders in het contract bepaald en overeengekomen tussen de commerciële medewerker en de klant.
Tweede betaling: De tweede betaling, tijdens de uitvoering van de werken, dient binnen 3 werkdagen te worden voldaan, zoals aangegeven in de in het contract vermelde betalingsmodaliteiten.
Eindsaldo: Het eindsaldo, inclusief eventuele extra kosten verbonden aan na de ondertekening aangevraagde wijzigingen, is verschuldigd binnen 3 werkdagen na oplevering van de werf.
Eigendomsvoorbehoud: De op de werf geïnstalleerde of aanwezige materialen blijven de exclusieve eigendom van SolarBoost tot de volledige betaling van de laatste factuur.
Artikel 5 – Levering – Installatie.
SolarBoost kan de levering en/of installatie afhankelijk maken van voorafgaande betaling van een voorschot en/of van openstaande facturen. De klant verbindt zich ertoe toegang te verlenen tot alle plaatsen die nodig zijn voor het plaatsen en aansluiten van de installatie. Bij elke installatie door SolarBoost is de klant als enige verantwoordelijk voor, en waarborgt hij, de conformiteit van zijn elektrische installatie, de stabiliteit en waterdichtheid van dak, vloeren, enz.
Ten aanzien van niet-consumenten zijn leveringstermijnen steeds louter indicatief; eventuele vertragingen geven geen recht op annulering of enige schadevergoeding. SolarBoost mag al haar contractuele verplichtingen geheel of gedeeltelijk uitbesteden of overdragen zonder toestemming van de klant.
Artikel 6 – Productieproces.
De klant erkent geïnformeerd te zijn en aanvaardt het evolutieve karakter van productie, techniek, technologie en design in een voortdurende verbeteringslogica, zodat bepaalde details t.o.v. de bestelling kunnen worden aangepast zonder afbreuk te doen aan het specifieke gebruik en de essentiële kenmerken die de klant wenste.
Artikel 8 – Herziening wegens onvoorziene omstandigheden.
Onze offertes houden rekening met de omstandigheden en maatregelen die bekend zijn en van kracht op de 10e dag vóór de offertedatum. Indien onvoorziene gebeurtenissen buiten de wil van de partijen zich voordoen (met name naar aanleiding van wettelijke of reglementaire bepalingen van een wetgevende of administratieve overheid) die het economisch evenwicht van het contract wijzigen, hebben SolarBoost en de klant het recht om heronderhandeling van het contract te vragen.
Een prijsstijging van componenten die nodig zijn voor de installatie tussen de ondertekening van de offerte en de aankoop door de installateur, geeft eveneens recht op heronderhandeling. Partijen informeren elkaar zo snel mogelijk schriftelijk (bv. aangetekend, e-mail, sms, WhatsApp, enz.) en verbinden zich ertoe te goeder trouw te onderhandelen. Indien de voormelde omstandigheden de werken onderbreken, wordt de uitvoeringstermijn geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf te heropstarten.
Artikel 9 – Eigendomsvoorbehoud – Risico-overdracht.
SolarBoost blijft enige eigenaar van de verkochte goederen tot volledige betaling. Het risico gaat evenwel over op de klant zodra de goederen ter beschikking worden gesteld aan hem of zijn aangestelde, zelfs indien de installatie nog niet in dienst is.
Artikel 10 – Administratieve stappen.
SolarBoost neemt geen enkele verplichting op zich, noch qua inspanning noch qua resultaat, met betrekking tot eventuele premies of fiscale aftrekken die verband houden met de installatie.
Artikel 11 – Ontbindende clausule.
SolarBoost kan de verkoop eenzijdig ontbinden per aangetekende brief en het onbetaalde materiaal terugnemen indien de klant niet betaalt binnen 10 dagen na een aangetekende aanmaning, onverminderd het recht van SolarBoost op aanvullende schadevergoeding. Bij wederzijdse ontbinding wordt door SolarBoost een e-mail gestuurd met de voorwaarden van de ontbinding en, in voorkomend geval, de kosten voor de recuperatie van het materiaal.
Artikel 12 – Oplevering – Klacht.
Elke klacht betreffende zichtbare gebreken aan het geleverde materiaal of de installatie moet per aangetekende zending aan SolarBoost worden gericht binnen:
10 dagen vanaf de levering of ingebruikname van de installatie voor een niet-consument, en
1 maand voor een consument.
Artikel 13 – Wettelijke garantie – Klacht.
De consument-contractant geniet de wettelijke garantie op consumptiegoederen (art. 1649bis e.v. Oud Burgerlijk Wetboek), mits SolarBoost per aangetekende zending binnen 2 maanden na de vaststelling van het gebrek aan conformiteit wordt geïnformeerd.
De professionele contractant geniet een garantie voor verborgen gebreken van 6 maanden vanaf de levering of ingebruikname, op voorwaarde dat hij zijn klacht per aangetekende zending aan SolarBoost meldt binnen 10 dagen nadat hij het gebrek heeft vastgesteld of normaal had moeten vaststellen.
Vanaf de levering of ingebruikname aanvaardt SolarBoost geen andere aansprakelijkheid dan hierboven voorzien, behalve in geval van bedrog of zware fout. SolarBoost is derhalve niet gehouden tot schadevergoeding voor lichamelijke ongevallen, schade aan goederen verschillend van het geleverde materiaal of de installatie, gederfde winst of enig ander rechtstreeks of onrechtstreeks gevolgschade van een gebrek.
Artikel 14 – Conventionele garantie.
Indien een aanvullende conventionele garantie wordt toegekend in de bijzondere voorwaarden van het contract, vangt de garantietermijn aan op de factuurdatum van SolarBoost. Een herstelling of vervanging onder garantie wijzigt de garantietermijn niet, die berekend blijft vanaf de initiële factuur. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, dekt de garantie enkel vervanging of herstelling in de werkplaats, met uitsluiting van alle kosten of schadevergoedingen.
Het verkochte materiaal of de installatie kan, in voorkomend geval, genieten van de fabrieksgarantie. De garantietekst is in dat geval raadpleegbaar in onze winkel en wordt op eenvoudig verzoek aan de klant meegedeeld. Een document “garantievoorwaarden fabrikant” begeleidt het materiaal/de installatie; de klant die deze garantie wil inroepen, dient de bepalingen van dat document te volgen.
Artikel 15 – Overmacht.
SolarBoost wordt bevrijd van elke contractuele verplichting in geval van overmacht. Contractueel worden o.m. als overmacht beschouwd en vormen zij redenen tot uitdoving of schorsing van de verplichtingen van SolarBoost, zonder enig verhaal van de klant: natuurramp, ongeval dat productie of opslag treft, machinebreuk, staking, bevoorradingsproblemen, verbod op commercialisering van een materiaal, vervoerderstekort, oorlog, of enig externe gebeurtenis die de uitvoering vertraagt, verhindert of economisch buitensporig maakt.
Artikel 16 – Clausules.
De nietigheid of oninpasbaarheid van één van de clausules van deze algemene voorwaarden tast de geldigheid van de overige clausules niet aan.
Artikel 17 – Betalingsmodaliteiten.
SolarBoost is de enige partij die de betalingsmodaliteiten bepaalt. Een betaling wordt enkel als geldig beschouwd wanneer de gelden effectief zijn bijgeschreven op de bankrekeningen van de vennootschap zelf.
Artikel 18 – Akkoord per e-mail.
Elk per e-mail gesloten akkoord tussen SolarBoost en de klant is juridisch bindend en de partijen zijn gehouden dit na te leven.
Artikel 19 – Weigering van betaling en ontbinding.
Indien de klant, na eerdere aanvaarding van de voorwaarden, weigert te betalen overeenkomstig de betalingsmodaliteiten van de vennootschap, behoudt SolarBoost zich het recht voor het contract eenzijdig te ontbinden.
Na wederzijdse of eenzijdige ontbinding behoudt SolarBoost zich het recht voor het geïnstalleerde materiaal terug te nemen. De procedure:
a) Kennisgeving aan de klant: schriftelijke melding van de ontbinding en de noodzaak tot recuperatie van het materiaal.
b) Planning van de recuperatie: zo nodig wordt een afspraak gemaakt voor datum en uur; de klant moet toegang verlenen voor de recuperatie.
c) Evaluatie van verliezen: bij de recuperatie evalueert SolarBoost de verliezen (waardeverlies van het materiaal, transportkosten, operationele kosten).
Artikel 20 – Aansprakelijkheid van de klant bij wederzijdse of eenzijdige ontbinding.
De klant betaalt de kosten verbonden aan de ontbinding en de recuperatie, conform deze AV, waaronder:
a) Waardeverlies van het materiaal: berekend als een percentage van de oorspronkelijke nieuwwaarde.
b) Transportkosten: op basis van afstand, gebruikte vervoermiddelen en andere relevante factoren.
c) Bijkomende kosten: de operationele kosten zoals omschreven in artikel 24 (o.a. arbeid voor recuperatie en transport).
Artikel 21 – Recuperatie van materiaal.
Indien reeds een installatie werd uitgevoerd en de vennootschap beslist het contract eenzijdig of wederzijds te ontbinden, behoudt SolarBoost zich het recht voor alle reeds geïnstalleerde materialen te recupereren. De klant moet de installateurs toegang verlenen. SolarBoost bepaalt het waardeverlies conform gangbare marktpraktijken. Richtwaarden: 40% van de oorspronkelijke nieuwwaarde bij de-installatie, en 20% bij uitpakken.
Artikel 22 – Schade bij wegneming van materiaal.
Alle schade die ontstaat bij het wegnemen van het materiaal is ten laste van de klant.
Artikel 23 – Bijkomende kosten.
Alle bijkomende kosten, zoals arbeid en transport, zijn ten laste van de klant. De betalingstermijn voor bijkomende kosten bedraagt 2 weken. Vertragingsinteresten van 10% worden aangerekend conform de toepasselijke wetgeving. Bij wederzijdse of eenzijdige ontbinding wegens weigering van de klant om de eerder aanvaarde contractvoorwaarden na te leven, wordt een forfaitaire ontbindingskost van € 175 aangerekend.
SolarBoost behoudt zich het recht voor deze ontbindingskost en alle bijkomende kosten via de gepaste gerechtelijke procedures te vorderen indien niet tijdig betaald wordt.
Bijkomende kosten zijn alle extra kosten in het kader van de dienstverlening door SolarBoost of de recuperatie van materiaal na ontbinding (extra arbeid, transport, of andere diensten/materialen buiten het oorspronkelijk overeengekomen pakket). Deze kosten zijn niet inbegrepen in de initiële prijs en zijn dus ten laste van de klant.
Artikel 24 – Reikwijdte van de algemene voorwaarden.
De algemene voorwaarden van SolarBoost zijn van toepassing op alle diensten die door de vennootschap worden aangeboden, waaronder installatie, onderhoud en elke andere prestatie die verband houdt met de door SolarBoost aangeboden diensten. Zij regelen de contractuele relatie tussen SolarBoost en haar klanten en bepalen de rechten en plichten van elke partij.
Wanneer een klant door ondertekening akkoord gaat met de diensten van SolarBoost, geldt dit als aanvaarding van deze AV. Klanten kunnen de AV raadplegen op de website van SolarBoost, op facturen, in contracten of ze per e-mail opvragen. Door het contract te ondertekenen en/of een nieuw element per e-mail of andere correspondentie te aanvaarden, bevestigt de klant dat hij de AV heeft gelezen en begrepen. De instemming van de klant geldt als onvoorwaardelijke aanvaarding van de in deze voorwaarden vermelde bepalingen.
Artikel 25 – Kenmerken van de diensten.
De technische en functionele kenmerken van de door SolarBoost geleverde diensten, evenals de modaliteiten van de uitvoering, worden volledig bepaald door het met de klant gesloten contract. Dit vermeldt o.m. de aard en omvang van de werken, gebruikte materialen, eventuele installatiemethoden en indicatieve uitvoeringstermijnen. Wijzigingen hieraan worden vastgelegd in een schriftelijke, door beide partijen ondertekende addendum.
Artikel 26 – Onvoorziene interventies en bijkomende kosten.
Tijdens de uitvoering kunnen noodzakelijke interventies pas zichtbaar worden nadat structuren zijn vrijgemaakt (bv. bij dak- of gevelwerken). Dit kan het versterken of vervangen van structurele elementen omvatten om veiligheid en duurzaamheid te waarborgen.
Melding: de werfleider brengt de klant onmiddellijk op de hoogte en stelt een passende oplossing voor met raming van extra kosten. De klant bevestigt schriftelijk of hij deze bijkomende werken aanvaardt of weigert.
Raming vóór ondertekening: voor de meeste potentiële interventies kan de klant vooraf een kostenschatting vragen; de commerciële adviseur bezorgt dan een raming op basis van onze offertesystemen.
Verantwoordelijkheid klant: weigert de klant een noodzakelijke interventie, dan draagt hij hiervoor volledige verantwoordelijkheid. De werfleider zal een schriftelijke weigering vragen. SolarBoost wijst elke aansprakelijkheid af voor de gevolgen van het weigeren van onmisbare werken.
Artikel 27 – Uitvoeringstermijnen.
Start werken: de werken starten op de met de klant overeengekomen datum, onder voorbehoud van tijdige betaling van het voorschot.
Duur werken: de in het contract vermelde duur is een schatting en kan variëren afhankelijk van weersomstandigheden, onvoorziene omstandigheden of noodzakelijke bijkomende interventies.
Vertragingen: bij vertraging buiten de wil van SolarBoost (on gunstige weersomstandigheden, beschikbaarheid materialen, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk geïnformeerd. Geen schadevergoeding is verschuldigd voor vertragingen door externe factoren.
Artikel 28 – Herroepingsrecht en annulering.
De klant beschikt over een herroepingsrecht van 14 dagen vanaf de contractondertekening, conform art. VI.64 en VI.65 van het Wetboek van Economisch Recht.
Uitoefening herroepingsrecht: per aangetekende brief met ontvangstbevestiging naar de maatschappelijke zetel: Place Lt. Graff 15, 1780 Wemmel, ten laatste op de 14e dag om middernacht na de contractondertekening.
De klant vindt een modelbrief op de website van de FOD Economie (link in de Franse versie). Bij moeilijkheden helpt de klantendienst van SolarBoost met het opstellen of aanleveren van het formulier voor herroeping.Geen werken uitgevoerd binnen de herroepingstermijn: annulering is kosteloos.
Kosten bij herroeping tijdens de wettelijke termijn én lopende uitvoering op verzoek van de klant:
Kost per m² voor reeds uitgevoerde werken, berekend op basis van het in het contract voorziene totaalbedrag;
Forfait € 1.500 voor het plaatsen van stellingen;
Forfait € 500 voor verplaatsing van het team;
Kosten voor parkeerreservatie en vergunningen bij bevoegde diensten (inneming openbaar domein) – facturen kunnen op verzoek worden doorgestuurd.
Indien een m²-berekening niet mogelijk is, wordt een redelijke prijs toegepast op basis van het contract of marktprijzen.
Kosten buiten de wettelijke herroepingstermijn:
Geen start van werken: 40% van de netto contractprijs als forfaitaire vergoeding (dekt algemene kosten, verlies van kansen en administratie).
Werken gestart: 40% van de netto contractprijs plus de waarde van reeds uitgevoerde werken pro rata. Dit wordt bepaald aan de hand van een vorderingsstaat opgesteld door de werfleider, desgevallend gebaseerd op eenheidsprijzen in het contract.
Artikel 29 – Oplevering van de werf en controle.
Bij oplevering controleert de klant samen met de werfleider of de werken conform het contract zijn uitgevoerd en meldt hij eventuele opmerkingen of gebreken. Na 3 werkdagen wordt elke interventie betalend met verplaatsingskosten van € 350, plus verwerkingskosten naargelang de situatie. Indien de interventie betrekking heeft op een in de offerte vermeld element, wordt de interventieprijs in mindering gebracht op het contract; anders geldt een marktconforme prijs.
Artikel 30 – Dienst na verkoop en contact.
Voor vragen over het contract na ondertekening kan de klant contact opnemen met de adviseur die de verkoop heeft gedaan. Na de werken is de dienst na verkoop bereikbaar via info@solarboost.be. De antwoordtermijn kan, afhankelijk van de periode, oplopen tot 2 weken.
Artikel 31 – Aansprakelijkheid van de klant.
De klant staat in voor toegang tot de werf, het voorzien van aansluitingen (water, elektriciteit) en een veilige en hygiënische werkomgeving zodat het team van SolarBoost de werken optimaal kan uitvoeren. Elk agressief, bedreigend, beledigend of gewelddadig gedrag tegenover teamleden leidt tot onmiddellijke schorsing van de werken en kan aanleiding geven tot gerechtelijke stappen. Bij schorsing omwille van een fout van de klant, zijn alle bijkomende kosten (o.m. mobilisatie/demobilisatie) ten laste van de klant.
Artikel 32 – Garanties en conformiteit.
De door SolarBoost geleverde goederen, digitale inhoud en diensten vallen onder de wettelijke conformiteitsgarantie (art. 1649bis-1649nonies en 1701/1-1701/19 Oud BW).
Specifieke garanties:
Renovatie- en bouwwerken: genieten een tienjarige garantie, conform de geldende regelgeving.
Zonnepanelen en warmtepompen: de garantie volgt de fabrikant en wordt in het contract vermeld.
Artikel 33 – Geschillen en klachten.
Voor vragen, klachten of hulp m.b.t. de uitvoering van dit contract kan de klant de dienst na verkoop contacteren via info@solarboost.be of telefonisch op 0484 30 83 73.
Klachten: elke klacht over een gebrek, niet-conformiteit of fout moet schriftelijk aan SolarBoost worden gemeld binnen 3 werkdagen na de vaststelling, met een precieze en gemotiveerde beschrijving. SolarBoost bevestigt binnen 10 werkdagen de ontvangst en antwoordt binnen 15 werkdagen.
Geschillen: partijen trachten een minnelijke regeling te bereiken. Bij gebrek daaraan binnen 30 kalenderdagen wordt het geschil voorgelegd aan de rechtbanken van Brussel. Dit contract valt onder het Belgisch recht.